
Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

ISSN: 0128-7702    
e-ISSN 2231-8534

SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES
Journal homepage: http://www.pertanika.upm.edu.my/

Article history:
Received: 24 May 2017
Accepted: 26 February 2018
Published: 28 September 2018

ARTICLE INFO

E-mail address:
emmanumordi@gmail.com

© Universiti Putra Malaysia Press

The Role of the Press in the Democratic Process: The Example 
of Nigeria’s First Republic, 1960-1966

Emmanuel Nwafor Mordi
Department of History & International Studies, Faculty of Arts, Delta State University, Abraka, 
Delta State, Nigeria

ABSTRACT

The role of the media in the democratic process was studied in the context of Nigeria’s 
First Republic, 1960-1966, which was a society in transition from colonial dictatorship 
to a fledgling democracy. The article deploys the historical method of studying its subject 
matter in time perspective, and   thus takes a longer historical view that is often absent 
from contemporary analyses. It posits that the role of the media in democracy need not 
be generalized and patterned structurally on Western oriented media theories. Rather the 
processional approach should be emphasized since it establishes the trends and patterns of 
press performance, upon which theories should be built.  This is particularly the case when 
taken in the peculiar context and experience of African nations in transition, as illustrated 
with the Nigerian example.

Keywords: Colonial impact, democratic politics, media and democracy, media history, Nigeria, Nigerian press

INTRODUCTION

This paper examines the role of the media 
in the democratic process, with the case 
study of Nigeria, from its attainment of 
independence from British colonial rule on 
October 1, 1960 to January 15, 1966, when 

the Nigerian military seized power. There is 
a growing body of literature on the theories 
of media and democracy which are often 
pious, oblivious of empirical and theoretical 
analyses from other disciplines and out of 
touch with the workings of contemporary 
democracy (Karppinen, 2013).  The theories 
are thus built on conflicting and diverse 
analytical tools and theoretical frameworks. 
They therefore tend to draw largely on the 
constructs derived from a fossilized notion of 
Western democracies with established mass 
media traditions. A false picture can only 
be the result of such an attempt to explain 



Emmanuel Nwafor Mordi

2038 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

media roles in African states in transition 
with theories and analytical tools drawn 
from the experience of older democracies 
(Nordenstreng, 1997) Hanitzsch and Vos 
(2018, p.146) note that the theories which 
derive from studies conducted “within a 
Western framework oriented toward the 
media’s contribution to democracy” fail 
to take into account the peculiar realities 
of “non-democratic and non-Western 
contexts.” Scholars, like Mwangi (2010) 
(citing O’Neil) thus emphasize the need 
for scholars in the new democracies not 
to continue to adopt Western theoretical 
frameworks to explain the role of the media 
in their development efforts. Instead, they 
ought “to begin to write from their own 
perspectives, explanations of the role that 
media are playing” in democratic transition 
in Africa (p.1).

Against this background, this paper 
examines the role of the press in the 
democratic process. It is illustrated with 
the case study of Nigeria, Africa’s most 
populous country of over 170 million 
people, during the first quinquennium of its 
post- colonial history. At independence on 
October 1, 1960, Nigeria in transition from 
colonial dictatorship to nascent democracy 
as a new , sovereign state, was portrayed as 
having bright prospects as “a stronghold of 
democracy in Africa,” due to its “promising 
start” (Meredith, 2006, pp. 193-94).  Little 
did it matter that democracy, an ambiguous 
term, has no fixed form, definition, or 
meaning, in terms of free, competitive 
elections and diverse forms of participation 
in governance. Indeed, democracy is 

constantly in evolution and reflective of 
cultural dynamics and historical peculiarities 
of every given society (Karppinen, 2013). 
Thus the euphoria about the bright prospects 
of democracy in Nigeria was misplaced and 
short-lived, giving way to gloom on January 
15, 1966, when Nigeria was brought under 
military dictatorship.  As with the changing 
perspectives of democracy, so the changing 
interpretation and theorizing of the role of 
the media in transition to democracy and 
democratic consolidation in new nations.  
In fact, it has been observed that there is 
much incoherence and incomparability in 
the different theoretical approaches, even 
more so in the study of mass media in the 
established democracies of the West vis-à-
vis the new, transition countries. This is more 
acute with respect to the state of research 
“which explore how exactly the media 
fulfill their normatively ascribed role and 
contribute to democratic institution-building 
process …” (Jebril, Stetka and Loveless, 
2013, pp. 2-4). This paper thus studies the 
media and democracy in Nigeria’s First 
Republic, taking a longer historical view 
that is often absent from contemporary 
analyses. The focus on the First Republic 
derives from the fact that the nature and 
character of political contest of that period 
had subsequently shaped and influenced 
future political calculations and alignments, 
as well as the attendant problems and efforts 
to resolve them in Nigeria (Osaghae, 2011, 
p. 31).

The literature on Nigeria’s failed first 
democratic experiment explains the travails 
of democracy (Mordi, 1999), by 1966, in the 



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2039Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

context of colonial impact, which is said to 
have made political instability inevitable 
(O’Connell, 1967, pp.181-91).  British 
colonialism had given Nigerians a common 
national identity and government for the 
first time in their history, but left them to 
contend with the British promoted paradox, 
common to former British African colonies, 
of coexisting with the consciousness of their 
mutual ethnic differences and separateness. 
Thus during the first-quarter century of 
its independence, Nigeria, like the rest of 
Africa, was written off as a basket-case 
(Crowder, 1987, pp. 7-24), having failed 
to manage natural and manmade problems, 
particularly that of welding into a nation a 
“variety of different peoples” (Meredith, 
2006, pp. 150-161). Nigeria’s immediate 
post-independence leaders, driven by the 
“doctrine of regional security” (Sklar, 1955, 
pp. 201-204; Dudley, 1982, pp. 52-57), or 
absolute control of power in their regional 
enclaves, manipulated ethnic sentiments.  
Nigeria thus became a “one –party dominant 
system with built-in criticism within each 
region’’ (Mackintosh, 1961, pp.63: 194-
210). The attendant strains led to the military 
seizure of power, marked by “scenes of wild 
rejoicing” (Meredith, 2006, p. 199), at least 
in southern Nigeria. 

Indeed, scholars have tended to adopt 
the position foreshadowed by the press that 
politicians should be held solely responsible 
for the failure of democratic governance 
during the period (Osaghae, 2011).  For 
instance, the Daily Times of January 18, 
1966, welcomed the military coup d’état of 
January 15, 1966 as “a surgical operation 

which must be performed or the patient 
dies.’’ It blamed the putsch on politicians, 
who had performed “seven days wonders 
as if the art of government was some 
circus show”. Agbaje (1992) explained that 
politicians had cast virtually every national 
institution, including the media “in the 
role of instruments for the continuation of 
political warfare”. In his view, the political 
class had sought to influence opinions and 
perspectives of events through the medium 
of newspapers, which with the exception 
of the Daily Times (pp. 66, 154), they 
funded, owned, or established. Omu (1978), 
without adducing any evidence from the 
newspapers, however, claimed that the latter 
regretted their connivance with politicians 
in the corruption and mismanagement that 
characterized public affairs.  

Some scholars, on the contrary, single 
out the Nigerian press for adulation, given 
the apparent variety of its political contents 
and its relative vibrancy, unlike other 
African countries, with muzzled press, or 
mere government sheets (Schwarz, 1968, 
p. 53). Hachten (1971), in fact, viewed the 
Nigerian press of the period as “a unique 
phenomenon in black Africa: diverse, 
outspoken, competitive and irreverent”, 
even “almost unfettered” (p. 165). On his 
part, Olukotun (2002) agreed with Diamond 
who had written in 1988 that the Nigerian 
press kept alive its tradition of “hard hitting, 
fearless and independent journalism”, which 
dated to the colonial period (p. 384). This 
feature of the press is said to have made 
it a most potent instrument for supporting 
democratic governance. Thus, the Nigerian 



Emmanuel Nwafor Mordi

2040 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

press is clothed in the Western model of 
media role in democracy. The latter is 
“exported to the developing world”, and 
erroneously presents journalism as another 
name for democracy. Hanitzsch and Vos 
(2018) noted that the Western model of 
journalism casts the news media in the 
mold of an institution that was “relatively 
autonomous from the state”. It also viewed 
journalists as “independent agents engaged 
in an antagonistic relationship to power 
while representing the people” (p. 150).

Impl ic i t  in  the  Wes te rn-model 
characterization of the Nigerian press 
is the normative media theory espoused 
by McQuail (2010). The theory, which 
became dominant following Siebert et al’s 
publication of the Four Theories of the 
Press, with emphasis on the Authoritarian, 
Libertarian, Social Responsibility and 
Soviet Communist concepts of what the 
media of mass communication should 
be and do, has  since undergone several 
revisions.  With the institutionalization of 
both the media and democracy, the new 
focus of Habermas on the public sphere 
has emphasized the role of the media as 
a watch-dog (Nordenstreng, 1997). The 
theory encapsulates general expectations 
in a democracy that the press support the 
democratic process. In this regard, the 
press is expected to disseminate a plurality 
of information and viewpoints, give space 
to divergent voices and provide avenues 
for debates .The theory abhors government 
ownership of, or interference with the 
media, which at the same time exercises 

the freedom to choose the manner and in 
whose interest it plays its role, insofar as it 
does not harm the polity, or public interest.  
In effect, this theoretical construct rests on 
the central role, indeed political power of the 
press in the conduct of liberal, democratic 
politics. In this context, the press functions 
as the Fourth Estate, as it facilitates “the 
flow of information about public events to 
all citizens and the exposure of politicians 
and governments to the public gaze and 
critique”. It thereby engages in guardianship 
role as a check on the abuse of power, while 
acting as an agent of mobilization. The 
theory is, however, limited by the difficulty 
of defining what constitutes public interest, 
given that the media is often driven by the 
profit motive or commercial considerations.  
Thus it loses the capacity to function as 
“a vehicle for advancing freedom and 
democracy and, instead, becomes “… 
more and more a means of making money 
and propaganda for the new and powerful 
…‘press barons’” (McQuail, 2010, pp. 151, 
162-172). This situation gives rise to the 
tendency for a few voices to dominate the 
channels through which the press performs 
such roles (Seymour-Ure, 1974, p. 53).

Hanitzsch and Vos (2018) aptly 
cautioned against the uncritical application 
of the Western-derived generalized media 
theory to the study and explanation of 
media roles in democracies in “non-Western 
contexts”, where the stark realities of 
“overwhelming evidence for alternative 
roles exercised by journalists” abound 
(pp.146-149). Nonetheless, the normative 



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2041Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

theory remains appropriate for this paper, 
insofar as the objective is to focus on its 
shortcomings in the context of a non-
Western society. Of importance is the press’s 
capabilities that are highly compatible with 
the functions of political parties, because, 
like politics, its concern is with verbal 
activities. It therefore serves as an effective 
medium through which political parties 
and politicians appeal and explain their 
programs to the electorate.

Against the foregoing background, this 
paper critically examines the contributions 
of the press to democratic practice in 
Nigeria’s First Republic, 1960 – 1966, 
which had hitherto been neglected. Till date, 
there is no scholarly, historical investigation 
of the role of the press in the abrupt end 
of Nigeria’s first democratic experiment.  
This paper, therefore, aims to investigate 
how much plurality, diversity and editorial 
independence existed in the Nigerian press, 
as pundits have postulated.  It further seeks 
to establish to what extent, if any, the press 
succeeded in monitoring the public space, 
exposing constraints  to free exercise 
of  democratic opposition, providing 
good material for debate,  and enabling 
Nigerians to assess the government and form 
individual opinions on the issues examined 
in this paper. Such a study is useful to test 
the validity of Western media theories 
related to democracy (Wasserman, 2011, pp. 
2-3), in the African context and experience 
(Nyamnjoh, 2011). It is hoped that this 
study will make a modest contribution 
in this regard, and thereby mediate the 
influence of theory in explaining historical 

phenomena, especially in the context of new 
nations. It concludes that in assessing the 
media in democratic governance, theories 
need not be generalized to overshadow the 
processional, or historical approach which 
clearly establishes the trends and patterns 
of press performance, upon which theories 
should be built. 

MATERIALS AND METHODS

The materials consulted for this paper 
consisted mainly of primary sources, 
conveying contemporary, eyewitness 
accounts  and informat ion,  namely 
newspapers (Barton, 2005; Lucas, 1981; 
Jones, nd) which were supplemented with 
secondary sources. At least, by 1964, Nigeria 
hosted 23 dailies, 20 of which accounted 
for a daily circulation of 289,000 (United 
Nations Educational, Scientific and Cultural 
Organization [UNESCO], 1964, p. 102). 
Grant (1971) classified them into four types, 
namely overseas commercial, represented 
by the Daily Times; political party, made up 
of the West African Pilot and the Nigerian 
Tribune; government, consisting of the 
Nigerian Morning Post, (Northern) Nigerian 
Citizen, (Eastern) Nigerian Outlook, and 
(Western Nigerian) Daily Sketch, and 
overseas commercial/ political party, which 
was typified by the Daily Express. The 
overseas commercial newspaper type had a 
distinct feature of foreign ownership (Daily 
Times, was purchased from a subsidiary 
of the International Publishing Company 
by the London Daily Mirror Group in 
1947). The pro-establishment newspaper, 
with a vast outlay of financial resources 



Emmanuel Nwafor Mordi

2042 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

and modern equipment, emphasized 
profit and sound business management, 
and was, therefore, national in coverage, 
circulation and readership. The political 
party newspaper type, typified by the West 
African Pilot, published by Azikiwe in 1937, 
viewed and reported all the events of the 
period from the viewpoints of the NCNC. 
It had a partisan editorial policy on political 
matters, but it was outspoken and enjoyed 
a relatively national readership due largely 
to its past anti-colonial record. Similarly, 
the government newspaper typified at the 
national level by the Nigerian Morning 
Post, was loyal to its paymaster, and had 
a pro-government and partisan editorial 
policy. The last newspaper type, overseas 
commercial/political party represented by 
the Daily Express was a hybrid. The Daily 
Express was controlled by Roy Thomson 
of Canada and Britain, and the National 
Investment and Properties Corporation for 
the Action Group, with mutually conflicting 
interests. The one aimed at modern, 
rational business management and profit 
maximization, while the other emphasized 
political loyalty and partisanship in staff and 
editorial policies. Most of the newspapers 
had a limited, regional readership, and 
undisguised partisan editorial policies as 
reflected in three newspaper distribution 
centers of Lagos and Midwest; Midwest 
and the East, and the North (pp. 95 – 100), 
by 1964. Consequently, by 1966, only four 
newspapers, namely the Daily Times, the 
West African Pilot, the Morning Post, and 
the Daily Express were somewhat national 
in circulation and readership, and were 

consulted for this study (Table I). Their 
choice for the study was guided by their 
reportage, including editorials, headlines, 
and opinionated pieces on the issues that 
impacted on democratic governance during 
the period, as well as their circulation 
coverage and readership. These were 
consulted at the National Archives, Ibadan, 
and the University of Ibadan Library, and 
complemented with evidence obtained 
from the works of leading journalists of the 
period, to produce this paper.

The mater ia ls  provided by the 
newspapers were interrogated through the 
application of the critical-analytic methods 
of contemporary history. Central to the 
methods is the critical analysis of sundry data, 
guided by the interdisciplinary approach 
which enables the historian to sharpen his 
interpretation of data and explanation of 
phenomena. In this context, insights are 
drawn from the theoretical constructs of 
the social sciences, mindful of the failure 
of the latter to appreciate that the study of 
man in society entails a historical study as 
the laboratory to “test and consolidate its 
knowledge about the social world”. This 
is significant, given the variegated, and in 
some cases doubtful contemporary, internet 
sources, instead of the traditional archival 
sources usually consulted by the historian. 
Thus sources are consulted, not used, and 
scrutinized for credibility, validity, integrity 
and relevance to the subject of enquiry. They 
form the building blocks for facilitating the 
construction of phenomenon “in process 
through time” or “within the framework 
of historical analysis”. Emphasis is thus 



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2043Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

on writing a history that is less descriptive, 
while recognizing the importance of trends 
and patterns of the events that form the 

focus of the research (Ake, 1991, pp. 19-20; 
Abasiattai, 1999, pp. 5-16.).     

Table 1
Nigerian newspaper types

Newspaper Types Owner/ Publisher Editorial Policy
Government
I. (Northern) Nigerian 
Citizen

Gaskiya Corporation Partisan: Pro-NPC/ Northern 
Regional Government

Regional

II. Nigerian 
Morning Post

Federal Government  of 
Nigeria

Partisan: Pro-NPC/ Federal 
Government

National

III. (Eastern) 
Nigerian Outlook

Government of Eastern 
Region

Partisan: Pro-NCNC/ Eastern 
Regional Government

Regional

IV. (Western 
Nigerian) Daily 
Sketch

Government  of Western 
Region

Partisan: Pro-NNDP /Western  
Regional Government

Regional

Overseas Commercial/Political Party
I. Daily Express Thomson International/

National Investments and 
Properties Corporation for 
the Action Group

Pro-Action Group/ Western 
Regional Goverment to 1962; 
Pro-NNDP /Western Regional 
Government , 1963-1965  

National

Political Party
I.	West African Pilot (Lagos)  Zik Group of Newspapers Pro-NCNC National
II. Nigerian 
Tribune (Ibadan)
III. COR 
Advocate (Uyo)
IV. The Northern Star 
(Kano)
V. The Eastern Observer 
(Onitsha)
VI. The Middle Belt Herald 
(Jos)
VII. The Borno People (Jos)

Allied Newspapers for the 
Action Group

Regional

VIII. Daily Mail (Kano) Northern People’s 
Congress/ Northern 
Regional Govt.

Pro-NPC/Northern Regional 
Government

Regional

Overseas Commercial
I. Daily Times London Daily Mirror Pro-Profit/establishment National

Source: Adapted from Grant, (1971)



Emmanuel Nwafor Mordi

2044 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

RESULTS AND DISCUSSION

 Indeed, it is widely accepted that, generally, 
the press does not operate in a vacuum, but 
mirrors both the economic and political 
structures of a nation. These, in turn, 
determine both media content and audience 
(Wells, 1974). In the same vein, scholars 
agree that “It is the content of newspapers 
that determines their political roles”, even 
as the style and content of such newspapers 
“are a product and compromise of frequently 
competing forces”(Potter, 1975, p.11).  
Among these could be mentioned the 
political system and social contexts within 
which the press functions and an integral 
part of which it is.  In multi-ethnic societies, 
like Nigeria, these determine the nature 
and extent of the political role of the press.  
Hopkins (1970) thus posited that “Cultural 
differences might weaken mass media 
effectiveness by reducing their audience” 
(pp. 26-27). 

Nigeria, Africa’s most populous country 
of over 170 million people, is very vast, 
with an area of 923,768 square kilometers. 
It is dominated by three ethno- linguistic 
majorities of Igbo, Yoruba and Hausa-Fulani, 
who occupy the South and the Nigerian 
Sudan, respectively. However, it is a multi-
ethnic, multi-lingual and multi-religious 
country of over 250 ethnic groups, who speak 
at least five hundred languages (Elugbe, 
1990; Ayeomoni, 2012). A remarkable 
feature of these ethno- linguistic groups is 
that most of them individually constitute an 
ethnic nation in their own right, with distinct 
customs, traditions and usages, borne of 
centuries of practice and experience, a 

common language, dialects, and occupying 
a distinct and contiguous territory. Thus, 
the “ geographical cohesiveness and 
exclusiveness of Nigeria’s ethnic groups” 
is such that not only do they occupy their 
respective ancestral ethnic homelands, but 
also they are not geographically intermixed 
(Schwarz, 1965, p. 3). 

The evidence suggests that the press 
in Nigeria’s First Republic, including the 
Daily Times did not operate or function in 
isolation from the ethno-political contexts 
which subjected it to diverse constraints. 
Its performance during the period was thus 
a far cry from the theories propounded by 
media experts. In fact, the question has 
appropriately been asked, whether the media 
are better classified as agents of democratic 
change or as an institution that leads or 
follows change for democracy. What seems 
to be clear is that the much touted role of 
the media as an instrument for “enforcing 
political accountability through watchdog 
journalism” is exaggerated (Jebril, Stetka, 
& Loveless, 2013, p.3). In fulfilling its role 
the press was constrained by the political 
milieu of which it was a part and within 
which it functioned. It is therefore germane 
to understand the ethno-regional political 
context and nature of press and democratic 
politics during the period covered by this 
study.

The Ethno-Regional Political Context

A major constraining influence upon 
media performance was the colonial and 
ethnic backgrounds of the media and its 
practitioners as well as the political class 



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2045Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

of Nigeria’s First Republic.  For instance, 
a coalition government of the National 
Convention of Nigerian Citizens (NCNC), 
and the Northern Peoples’ Congress (NPC) 
that ushered Nigeria to independence in 
1960 were rooted in Nigeria’s colonial past, 
and ethno regional in character. The NCNC, 
formed in 1944, was Nigeria’s foremost 
heterogeneous, nationalist party, (Sklar, 
1983 , pp.129-149). It was a ‘mass party’, 
characterized by a pragmatic ideological 
inclination. It ruled the Eastern region 
and enjoyed some considerable following 
across Nigeria, including Western Nigeria 
where it was the opposition party. This 
was due to its chameleonic character 
which enabled it to expand its electoral 
base of support by becoming “different 
things to different groups” (Dudley, 1982, 
p.46). On the other hand, the conservative, 
ethno-regional Northern Peoples’ Congress 
(NPC) had metamorphosed into a political 
party from the socio-cultural association  
Jam’iyaar Mutanen Arewa which preceded 
it in 1948 (Sklar, 1983 , pp. 91-96). True 
to its motto “One North, One people, 
irrespective of Religion, Rank or Tribe”, 
it had restricted its membership to people 
of northern Nigerian descent.  The Action 
Group (AG), the opposition party in 
Nigeria’s First Republic, an offshoot of 
the pan-Yoruba Egbe Omo Oduduwa, was 
unveiled in 1951, as a “Western Regional 
Political Organization”. It was  committed 
to  stemming  Azikiwe’s  rising influence 
in Lagos and the Western region, wielded 
through the NCNC, by seizing power 
through the election foreshadowed by the 

Macpherson Constitution in 1951 (Sklar, 
1983,  pp. 101-106). The latter goal was 
achieved by buying “its way into forming 
the government of the Western region in 
1951…”  In the aftermath of its defeat in 
the 1959 federal elections which ushered 
Nigeria to independence, the party sought to 
transform itself into a national, mass-based 
party with a new ideology of “democratic 
socialism” (Dudley, 1982, pp. 42, 47-48). 

This decision triggered an intra-AG 
crisis in 1962, which fuelled the events that 
culminated in the abrupt end of Nigeria’s 
first democratic experiment. No single 
party won a majority in the 1959 elections. 
However, James Robertson, outgoing 
colonial governor-general pre-empted 
Nigeria’s first independence government 
by appointing Tafawa Balewa, NPC’s 
deputy leader, as prime minister before 
the full results were declared. The AG’s 
separate offers to the NPC and NCNC 
to form the coalition government having 
failed, the NPC/NCNC coalition constituted 
the federal government of Nigeria’s First 
Republic, 1960-66, while the AG became the 
opposition party. However, the NPC at the 
end of 1960 already had a working majority 
in the federal parliament. Thus NCNC 
membership of the coalition government 
was superfluous (Dudley, 1982, pp. 61-62). 
The NCNC therefore sought to expand its 
power base in Western Nigeria. In 1964, 
it formed the United Progressive Grand 
Alliance (UPGA) with a weakened AG to 
contest the 1964 federal and 1965 west 
regional elections. On the other hand, the 
NPC went into an alliance with the Nigerian 



Emmanuel Nwafor Mordi

2046 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

National Democratic Party (NNDP) of 
Samuel Ladoke Akintola, West regional 
premier under the banner of the Nigerian 
National Alliance (NNA), for the same 
purpose.

These ethno-regional parties mobilized 
the newspapers they published or funded and 
controlled, to strengthen their advantages in 
the critical issues of the period, namely the 
1962 AG crisis, and the concomitant 1965 
Western Region parliamentary elections. 
The latter was massively rigged, to stop 
power from passing on to the UPGA which 
had characterized it as “operation do or 
die” (Schwarz, 1968, p.176). How the 
press performed its role in Nigeria’s first 
democratic process, based on its reportage, 
comments and presentation of these issues 
are examined in the remaining sections of 
this paper. 

The results reflect the discussion which 
is built on the historian’s characteristic 
evocative prose, to unravel the nature 
and dynamics of media role in Nigeria’s 
democratic process. This study being 
historical, the data which forms the basis 
of the ensuing discussion is presented in 
line with the canons of the discipline. It is 
designed “to enhance the field of history” 
rather than “turn history into a new species 
of academic inquiry” (Abasiattai, 1999, p.6).

Assessing the Role of the Press in 
Nigeria’s Democracy, 1960-1966

The Action Group Crisis. Premier Akintola 
had opposed his party leader’s move to 
implement mass-oriented programs that 

would widen AG’s electoral support base 
across Nigeria. Middle class, ‘old guard’ 
faction of the party (Africa Report, 1963, 
p.33), and the traditional elite supported 
Akintola’s rejection of the role of opposition 
for fear it could shut out Western Nigeria 
from the system of rewards. He therefore 
sought to strengthen his position by replacing 
Awolowo’s loyalists in government boards 
with his own (Osaghae, 2011, p. 39).

    A stalemated attempt by the party 
to replace the premier through a vote of 
no confidence in the regional parliament 
culminated in fighting among the legislators 
which caused the police to lock up the 
regional House of Assembly in Ibadan. The 
federal government probably orchestrated 
the crisis in a bid to destroy the opposition 
party. This was done through the declaration 
of a state of emergency in the Western region, 
and consequent dissolution of all democratic 
structures, including the federal government 
take-over of the government of Western 
Nigeria, in May 1962. Obafemi Awolowo 
and his lieutenants were subsequently 
jailed for treasonable felony. At the end 
of the emergency, Akintola was reinstated 
as premier without going through election 
on the platform of his new United Peoples’ 
Party (UPP) which in league with the NCNC 
controlled the regional government. He later 
went into an alliance with the NPC under 
the banner of his new Nigerian National 
Democratic Party (NNDP) during the 
1964 federal parliamentary elections .The 
declaration of a state of emergency was thus 
a political maneuver, designed to stamp out 



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2047Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

opposition. It culminated in the failure of 
democratic governance during the period 
(Akintunde, 1967; Mackintosh, 1966). 

This internal leadership crisis which 
engulfed the  ruling Action Group in 
Western Nigeria, in 1962 provided the first 
test of the press’ fulfillment of its role in 
the normative tradition as the Fourth Estate 
in Nigeria’s democratic process. But, the 
press played no distinct agenda-setting and 
gate-keeping roles, based on investigative 
journalism which would have provided a 
medium to elevate rational discussion in 
the public sphere, and thereby galvanize 
the people for effective participation in 
the democratic process. Instead, it acted as 
megaphones and instruments of the feuding 
politicians who had sought to deploy every 
imaginable undemocratic device to cling 
to power during the period. Thus, in the 
performance of its role during the Action 
Group crisis, the press was circumscribed 
by the narrow prisms of party political 
considerations, or business calculations. It 
thereby failed to check, as the normative 
tradition stipulates, the constraints on the 
opposition’s fulfillment of its mandate, and 
to expose the government to the public gaze 
on the issues.     

For instance, the Daily Times, despite 
its massive news gathering resources 
(UNESCO, 1964, p. 103), limited its reports 
to party and government press releases, 
or hands-out, in obvious deference to  its 
organizational and economic interests, 
rather than the furtherance of the people’s 
quest for information (Harcup & O’Neil, 
2017). It thus refrained from editorial 

comments during critical moments of 
the crisis. At the onset of the crisis the 
newspaper gave front-page prominence on 
May 10, 1962 to Awolowo’s tour of the home 
constituency of Akintola, the premier who 
was reconstituting the board of the regional 
Western Nigeria Development Corporation 
(WNDC) with his own supporters. The 
newspaper’s attribution of the crisis to this 
action by the regional premier attracted an 
instant rebuttal from the government via 
a letter to the Daily Times.  On May 11, 
the paper gave prominence to the regional 
government’s letter that “Only Akintola has 
Power” to hire and fire members of statutory 
corporations. In fact, up to the declaration 
of a state of emergency in the region, the 
newspaper ran only one editorial on it.  The 
front page comment of May 26, 1962, was 
personally signed by Babatunde Jose (1987), 
its editor. It condemned the fighting and 
recourse to violence by parliamentarians in 
the Western House of Assembly, and urged 
the federal government to deploy enough 
policemen to the region so as to forestall the 
breakdown of law and order. Jose  explains  
that “as the Editor of the Daily Times”, he 
“backed the Akintola group …when the 
Action Group crisis started in May 1962” 
, and personally signed the editorial, to 
ensure that he and not the company bore 
responsibility for it (pp.108, 146).  

The editorial was reinforced in a 
banner headline of May 26, 1962, “Obas 
Beg Balewa”, not to declare a state of 
emergency. The report focused on the 
premier’s refusal to vacate his office after 
his dismissal by the governor, and the 



Emmanuel Nwafor Mordi

2048 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

deployment of the police to secure public 
safety and maintain public order in the 
region. Indeed, the newspaper took the 
position that the internal party crisis did 
not warrant Akintola’s removal from office. 
The attempt by Western region’s traditional 
rulers to prevail on Nigeria’s prime minister 
not to declare a state of emergency thus 
received the paper’s front page attention. 
When, therefore, Prime Minister Balewa 
declared a state of emergency on May 29, 
1962, the paper’s headline, “Emergency 
declared/ Balewa takes over Western 
Government” amounted to an expression 
of surprise and disappointment. Yet, it 
was not until November 30, 1962 that the 
newspaper editorialized on “Democracy 
in Western Nigeria”, to recommend the 
widening of the political space through 
democratic elections at the expiration of the 
emergency period, in tune with the pledge of 
the federal government to guarantee liberal 
democracy in Nigeria.  The paper’s editorial 
of December 1, 1962, “The Electoral 
Law”, advocated a new legislation against 
cross-carpeting by legislators. The editorial 
thus targeted Action Group legislators 
who had switched their earlier support 
of the premier’s removal for the federal 
parliament’s passage of the emergency 
regulations.

However, the Daily Times maintained an 
undignified silence when Akintola, contrary 
to the newspaper’s editorial of November 
30, 1962, was reinstated in January 1963, 
without revalidating his tenure  in fresh 
elections, even  as Awolowo and his close 
associates languished in prison.   Jose (1987) 

attributed the Daily Times’ silence to the 
fact that its journalists were so divided 
and in cohort with the feuding politicians 
that the newspaper could not creditably 
perform its role as an information, education 
and debating medium in furtherance of 
Nigeria’s toddling democracy during the 
crisis. The editor had “supported Akintola’s 
fundamental stand that the interest of the 
Yoruba was best served by participating in 
the Federal Government.” This may have 
influenced his “editorial policy direction 
of the Daily Times” (p. 146), towards 
abstaining from editorials and reports 
on the reinstatement of Akintola without 
recourse to the democratic process of 
election in 1963. The Daily Times thus 
failed to exercise editorial independence, 
but supported or condoned the stifling of 
opposition. The foreign-owned newspaper 
may have played safe in its business interest, 
but it thereby failed to watchdog and gate- 
keep the realm to facilitate the deepening 
of democratic culture and sustenance of 
opposition politics in Nigeria.

Nor did the West African Pilot fare 
better; it played a deeply partisan role 
which in no way furthered the deepening of 
democratic politics in which the opposition 
was cast in the role of a credible alternative 
to the government in power. In doing this, it 
deployed screaming headlines in furtherance 
of sensationalism, thereby befuddling the 
issues in the crisis, as it was blown in all 
directions by the political gymnastics of 
the NCNC. In fact, it had presented the 
Action Group crisis as a war of supremacy 
between Awolowo and his main challenger, 



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2049Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

Akintola in which the latter was bound to 
suffer a hopeless defeat.  On May 11, 1962, 
its headline, “Awo to Fight to Bitterest 
End/ AG ‘War’ No 2” was authoritative 
that Awolowo was resolute about enforcing 
party supremacy on the government and its 
functionaries who were elected on Action 
Group platform. The report accurately 
predicted the breakup of the party, with the 
support of the NPC by Akintola and his 
supporters, who it categorically reported 
on May 12, 1962, would be expelled from 
the AG. The paper’s report at the early 
stage of the crisis thus reflected NCNC’s 
loathe of party indiscipline which it had 
epitomized for much of its existence since 
the 1940s. Therefore, Akintola’s dismissal 
as AG deputy leader and premier, actions 
which he successfully resisted, attracted the 
Pilot’s front page report on May 21, 1962.
The report was to the effect that Akintola 
had been worsted in his political duel with 
his party leader.

However, when the NCNC abandoned 
its support for party supremacy and sought 
to capitalize on the crisis to form the regional 
government (Mackintosh, 1966, p. 448),the 
Pilot gave prominence to this new reality in 
its headline on May 22, 1962: “Crisis: Zik 
flying in/ NCNC wades into crisis/ west is 
no exclusive property of Action Group”. 
This report emphasized NCNC’s demand 
for the dissolution of the Western House of 
Assembly, based on its assumption that it 
would form the subsequent government of 
the region. This report was complemented 
with an editorial, echoing NCNC’s position 
that “Western Nigeria does not belong to 

the Action Group alone”, and given that 
the regional government was no longer 
stable, “we must all go to the polls and 
purify ourselves before the voters”. Thus, on 
May 26, 1962 the Pilot’s report of the May 
25, 1962 fighting in the Western Nigeria 
legislature emphasized the NCNC’s desire, 
according to the Eastern regional Premier, 
Michael Okpara, to “Take over West”.

Thus the Pilot supported the emergency 
regulations in its editorial of May 31, 1962 
when the federal government took over the 
regional government, ostensibly to ensure 
“peace, order and good government”, 
given “the absence of a duly constituted 
Government in Western Nigeria” (The 
Federal Ministry of Information, 1963, p. 
2167).  But it did a volte-face in another 
editorial of September 10, 1962.  In the 
latter, it noted that the prime minister 
declared the state of emergency due to 
violent disagreements among politicians 
and not as a result of any break down of 
law and order in Western Nigeria. Indeed, 
the political party newspaper type, the 
Pilot, even if not officially owned by the 
NCNC, sacrificed professional standards 
and ethics for blind support of partisan 
political goals. Thus, contrary to the dictates 
of the normative theory, it failed to properly 
inform, enlighten and educate its readers 
on the crisis of far reaching significance 
that cast a dark shadow on the prospects 
of democracy in Nigeria. The Pilot, in 
fact, bears out King’s (1967) assertion that 
partisan newspapers, even in Britain up to 
1965, were sycophantic (p. 91); they also 
did the work of parties for them, including 



Emmanuel Nwafor Mordi

2050 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

challenging the arguments of the opposition 
(Seymour-Ure, 1974, p. 230).

The government-owned Nigerian 
Morning Post lacked the autonomy to 
carve a niche for itself by challenging the 
pervasive undemocratic norms characteristic 
of the politics of the period.  Thus it played 
a sycophantic role in defense of Nigeria’s 
prime minister and the dominant, NPC 
faction of the coalition federal government 
of Nigeria It thus made no contributions to 
the advancement of democracy. In fact, it 
presented narrow and bland perspectives of 
the issues in a way that tended to ridicule 
the opposition, and thereby failed to 
empower and facilitate an all-inclusive 
participation in the democratic governance 
of the period, through dialogue.  In fact, 
like the political party newspaper type, 
the government-owned Nigerian Morning 
Post made effective use of its attachment 
to politicians. It viewed the Action Group 
crisis from the perspective of the federal 
coalition government in a way that, contrary 
to government’s publicized claims, it 
failed “to produce adequate coverage of 
differing views” (The Federal Ministry of 
Information, 1963, p. 1469). The Nigerian 
Morning Post front-page report of May 
11, 1962 presented the crisis as ‘a dispute’ 
exacerbated by Awolowo’s dictatorial 
tendencies over the control of the party 
and the Western Nigeria Government.  It 
relied on Akintola and his supporters for its 
authoritative reports and pronouncements on 
the crisis. It, therefore, provided its readers 
with the insider information that the two 
feuding groups were irreconcilable and that 

the crisis would run its course.  It disclosed 
in its report of May 12, 1962, that Akintola 
was ready to go the whole hug, with NPC’s 
support to triumph over Awolowo, in the 
event of any attempt either to dissolve the 
regional legislature or expel him from the 
party. This report provided an insight into 
the dynamics that ignited and sustained the 
crisis, namely an inchoate rapprochement 
between the Akintola-led faction of the AG 
and the NPC faction of the federal coalition 
government, which would materialize in the 
Nigerian National Alliance (NNA) in 1964. 
Obviously utilizing its connections to the 
two parties in the coalition government, the 
paper, like the Pilot, insightfully brought to 
the benefit of its readers NCNC’s schemes, 
being the opposition party, to exploit the 
intra party crisis to position itself to form the 
new government of the region.  However, 
the paper betrayed its partisanship on June 
1, 1962, when its back page report  of the 
arrival of a sole administrator  in Ibadan 
to commence the six-month period of 
emergency, , was captioned “Day of joy”.

The anti-Awolowo stance of the 
Morning Post was palpably advertised in 
a column “Giants in Chains”, introduced 
on May 23, 1962 and written by its editor, 
Abiodun Aloba. In what foreshadowed 
the imprisonment of the Action Group 
Giants of Awolowo and his lieutenantsthe 
columnist ridiculed Awolowo and his new 
ideology of democratic socialism. This 
was complemented with uncomplimentary 
editorials which not only justified the 
declaration of a state of emergency, but 
regretted, on May 26, 1962, that the 



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2051Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

dissolution of the democratic institutions 
of Western Nigeria was delayed by 
constitutional niceties. Thus, its editorial 
of May 29, 1962 enjoined parliamentarians 
attending the emergency session of Nigeria’s 
House of Representatives to admit “The 
Solemn Truth”  that law and order had 
broken down in the region, and authorize 
a state of emergency and drastic measures 
which might be viewed as making sacrificial 
lambs of the people of Western Nigeria. 
On June 2, 1962, the newspaper capped its 
partisanship with an editorial, “Let’s count 
our blessings” in which it celebrated “The 
misfortunes of the Action Group,”  due to 
the imposition of a state of emergency on 
Western Nigeria. 

The newspaper’s poor performance 
was a sad reflection on the journalism 
profession in Nigeria, given that at inception 
the Morning Post paraded among its board 
of directors some of the finest journalists 
in Nigeria. Notable   among these were  its 
chairman, board of directors  H. O. Davies 
, who was  former general secretary of the 
defunct  pioneer, nationalist Nigerian Youth 
Movement (NYM) , as well as foundation 
business manager and columnist of the  
Daily Service , NYM’s organ; M. C. K. 
Ajuluchukwu, editor- in- chief of the weekly 
Sunday Post, who had earlier edited the West 
African Pilot during the period 1951-54 ; 
Increase Coker, former editor, West African 
Pilot  who had also served as publicity 
officer in the colonial public relations 
office  by 1950, and Abiodun Aloba, ex-
Zikist (Mordi, 2011, p. 205), foundation 
editor -in -chief, Morning Post. The 

federal government had published the Post 
newspaper to publicize Nigeria to the world 
and counter severe criticisms of its policies 
by the local press which the government 
claimed had  deployed “ every journalistic 
artifice to make a laughing stock” of it in the 
eyes of Nigerians  (Coker, 1968, p. 62). No 
doubt, the newspaper reflected and purveyed 
the intentions of the federal government of 
Nigeria to clamp down on the opposition so 
early in Nigeria’s democratic experience, 
but with a zealousness that was outside the 
bounds of journalistic practice.  

On its part, the pro-AG Daily Express 
played an undistinguished partisan role 
that was not geared towards strengthening 
consensus and participatory democracy 
in the tension-packed, divisive and highly 
volatile politics of Western Nigeria. Instead, 
it sought to garner support and sympathy 
for Awolowo, and slanted its reports and 
editorials in those directions. Its report on 
May 15, 1962 of the dismissal of Awolowo’s 
loyalists from the board of the WNDC 
was thus presented as an affront on party 
supremacy, which the paper pilloried in 
its editorial as constituting an act against 
Yoruba solidarity.  Its headlines of May 12-
18, 1962 thus gave prominence to support 
for party supremacy by sundry groups. Its 
editorial of May 17, 1962 therefore summed 
the issues in the crisis as a “Matter of 
discipline” and recommended disciplinary 
actions against the Western region premier.  
Olabisi Onabanjo, Awolowo-loyalist 
member of the regional legislature who was 
a seasoned journalist writing as Aiyekoto 
(the parrot),  complemented the editorial 



Emmanuel Nwafor Mordi

2052 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

with  a chastisement of the premier. In 
subsequent editorials of May 19-21, 1962, 
the Daily Express consolidated its judgment 
that Akintola was guilty of indiscipline 
for challenging party supremacy, and, so, 
deserved the severest disciplinary action. 
In the same vein, on May 23, 1962, the 
paper gave prominence to the Eastern region 
Premier Okpara’s condemnation of Akintola 
for defying his purported sack by the 
governor of the Western region.  Conversely, 
support of Akintola by the Northern region 
Premier Ahmadu Bello was deprecated by the 
newspaper, on May 21, 1962, as “Sardauna’s 
evidence”, which it asserted was motivated 
by narrow considerations of political gains, 
instead of the unity and stability of Nigeria. 
Accordingly, its report of May 26, 1962 gave 
prominence to the “fighting in West House 
of Assembly”. It focused on the role of the 
opposition NCNC members in frustrating 
the sitting of the regional parliament, and 
the Eastern region premier’s call for the 
takeover of the Government of Western 
Nigeria. It editorialized that the “Dangerous 
precedent” presaged “the beginning of 
the end of parliamentary democracy in 
the country”.  “A Hush Hush Parliament/ 
federal Government emergency shock 
order” headline of May 29, 1962 which it 
characterized the emergency session of the 
federal parliament to approve emergency 
regulations on Western Nigeria was thus 
meant to complement its position in its 
editorial for the day that it was a wrong step.  
The right step to take, it admonished, was   
for any party seeking power to actualize 
its ambition through the ballot .Balewa 

had hinted about the declaration of a state 
of emergency in Western Nigeria in his 
broadcast to the nation, which the Daily 
Express in its headline of May 28, 1962 
had characterized, using AG’s phrase, as 
“The great conspiracy.”  But a prominent 
AG lawyer in answer to a question “Can 
Balewa sack Western cabinet?” had written 
in the Daily Express of May 28, 1962 that 
no emergency situation existed to warrant 
such measure ,except the NCNC which 
was scheming to assume temporary power. 
This latter position was complemented by 
the newspaper’s editorial, “Democracy 
on Trial” to canvass the fair argument 
that law and order did not break down in 
Western Nigeria.   Rather the Western House 
incident was premeditated by Akintola and 
his supporters, with the active connivance 
of the NCNC and the prime minister, to 
impose Akintola, and brought chaos upon 
Western Nigeria. Its editorial of May 31, 
1962 thus surmised that the imposition of 
a state of emergency on Western Nigeria 
was premeditated, unwarranted and a great 
misuse of power   .

The Daily Express’s partisan role in the 
AG crisis derived from its close attachment 
to the person of Awolowo and the Action 
Group, whose members controlled the 
newspaper’s editorial policy. For instance, 
Amalgamated Press which in August 1960 
partnered with Roy Thomson to publish the 
Express had as its Editorial Director, Victor 
Olabisi Onabanjo, a professional journalist 
who had trained on government scholarship 
at the Regent Street Polytechnic, London, 
1950-51. He had returned to Nigeria in 



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2053Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

1952 to work briefly with the Gaskiya 
Corporation, publishers of the colonial 
government- owned weekly Citizen (Mordi, 
2011, p. 205). As from 1954, he had worked 
for the Action Group mouthpiece, Daily 
Service where his Aiyekoto column brought 
him to limelight.  Grant (1971) noted that 
the relationship of journalists working for 
pro- AG newspapers to the party, citing the 
examples of Onabanjo and Lateef Jakande, 
was “ one of extreme loyalty to the party”(p. 
126).They were, like  Onabanjo  who 
during the period was an Action Group 
member of the Western House of Assembly, 
active in politics, even though committed 
to journalism.  The partisan involvement 
of the newspaper, however, colored its 
perspectives and reportage of the crisis and 
partly exposed its leading lights to political 
persecution in the post- emergency years. 

The West Regional Elections. The only 
direct beneficiary of the Action Group 
crisis was Akintola who was reinstated to 
his position as premier, six months after 
the declaration of a state of emergency 
over Western Nigeria. The opportunity for 
Premier Akintola to validate his claim to the 
leadership of the Western region through the 
democratic process was, however, provided 
in 1965. The opposition had expected 
too that the West regional parliamentary 
election of October 11, 1965 offered them 
an opportunity to wrest power from him. It is 
noteworthy that the press still functioned as 
instruments of the political class rather than 
the Fourth Estate. The press thus failed to 
play any role in furtherance of the interests 

of the governed, as mediators of Nigeria’s 
fragile democratic process

For instance, the Daily Times failed 
to broaden and diversify its editorial 
policy, which in its economic interest, 
would have widened its audience, and 
readership base. Rather it maintained its 
policy of editorial abstinence, in spite of 
the regional government’s ban on all public 
processions and meetings, except those 
of a religious nature, during the period of 
campaigns for the election. It was left for 
Peter Enahoro, the newspaper’s editor-in-
chief to criticize in his customized Peter Pan 
column the ban on procession and acts of 
gerrymandering. Of note was his November 
3, 1965 lamentation that “recent maddening 
events in Western Nigeria” constituted a 
“tragedy that has befallen Africa’s lone 
glimmer of hope for democracy”.  He had 
warned that “if you destroy the ballot box 
you leave the field clear to the people to 
seek other means of restitution” .This was 
his reaction both to the violence that had 
greeted the electoral outcome and NNDP’s 
anti-Igbo pamphleteering which he believed 
was aimed to reduce Nigeria to “warring 
confederate states”. 

The masses of the region, including 
AG supporters who were convinced that 
Akintola had rigged himself back to office, 
had embarked on an orgy of violence against 
the premier’s supporters. The newspaper’s 
editorial of October 25, 1965 urging all 
to tread the “Path of Peace”, was of no 
effect. Thus the Daily Times’ editorials of 
December 4, and 16, 1965, expressed alarm 
at the “violence, arson and murder” which 



Emmanuel Nwafor Mordi

2054 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

had erupted in Western Nigeria on a “scale 
never before known in Nigeria”. It had 
recommended an “All Party Government” 
as a stopgap measure till new elections 
were held “in obvious fairness”, preceded 
by the prime minister’s intervention to end  
lawlessness and violence in the region.  This 
was a circuitous way of recommending the 
imposition of a state of emergency in the 
region. It is instructive, however, that the  
newspaper tucked in  its inside pages news  
of widespread arson, violence, killings, 
including dousing  of victims with petrol and 
setting them ablaze(operation wet –ie) as 
well as  demolition of houses of  Akintola’s 
supporters which continued up to the eve 
of the military seizure of power on January 
15, 1966. This may be explained by the need 
not to present the true but embarrassing 
picture of an unstable polity to visiting 
Commonwealth leaders who were expected 
in Nigeria at the Commonwealth Heads of 
Government Conference in January 1966. 
Yet, the evidence is overwhelming that 
it was the partisan involvements of the 
“editorial staff, reporters and sub-editors” 
of the newspaper which so compromised 
and eroded its independence that “political 
party functionaries had advance knowledge 
of the contents” of Daily Times of Nigeria 
publications (Jose, 1987, p. 194). In fact, 
amidst rumors of an impending military 
coup d’état the Daily Times of December 
4, 1965 had editorialized on the “Army 
and Politics”. The editorial had justified 
military intervention if politicians upset the 
balance and gave the military an opportunity 
“to assume the role of politicians…”  The 

newspaper’s editorial of January 18, 1966 , 
welcoming the military  seizure of power on 
account of politicians’ excesses which had 
constrained the flourishing of parliamentary 
democracy in Nigeria  can, therefore,  only be 
appreciated in the context of  “a newspaper 
which was foreign-owned and somehow 
always found reason for supporting the 
Establishment” (Enahoro,1968, pp. 29-30).

On its part, the Pilot intensified and made 
even more brazen its partisan role during 
the 1965 Western Nigeria parliamentary 
elections and its aftermath. It failed to 
deploy the weapon of objectivity to serve the 
public good, choosing, instead, to promote 
the journalism of bias which robbed it of 
much credibility. McQuail (2013) as well 
as Schudson and Anderson (2008) note that 
media objectivity enhances public support 
for the media of mass communication by 
increasing their credibility, reliability and 
capacity to promote trust between the 
governors and the governed. Credibility 
gap between the media and its variegated 
readerships robs it of the legitimacy 
so essential to facilitate its role in the 
advancement of the democratic process.

A perusal of the pages of the West 
African Pilot, including editorials conveyed 
the erroneous impression that the 1965 
parliamentary election in Western Nigeria 
was intraparty, UPGA affair. It retained 
its characteristic sensational, screamer 
headlines in which it created tension, even 
before the post-election violence erupted in 
the region, while in reporting the violence it 
painted the picture of a civil war. Not only 
did it deprecate the NNDP in its editorials, 



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2055Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

but in its letter to the editor column it was 
obsessed with why UPGA must win. Thus 
its October 11, 1965, election -day front-
page report on “West goes to the polls 
today, decision day for Westerners” was 
its appeal to the electorate to “Vote the 
UPGA”. The report was complemented 
with a list of UPGA candidates in which it 
literally announced the election results in 
favor of UPGA. The day’s editorial was the 
Pilot’s “plaintive summons”, on all eligible 
voters to “vote for UPGA”. Its lead story of 
October 13, 1965, “UPGA forms West Govt/ 
Sequel to 68-25 seats victory over NNDP” 
was to report that  Dauda Adegbenro, the 
UPGA candidate had constituted “an interim 
government of Western Nigeria”, while 
describing the official result in favor of 
NNDP as false, and “No Victory”. Above 
all, its editorials during the post-election 
violence were a singsong about the urgency 
and imperative of the declaration of a state of 
emergency in Western Nigeria. Its editorial 
of November 3, 1965 was characteristic, 
namely “emergency, emergency, and yet 
more stringent state of emergency is the only 
reasonable answer” to the “violence, arson, 
looting” and the general state of lawlessness 
in Western Nigeria. 

Obviously, the West African Pilot’s 
reports and editorials on the parliamentary 
elections and its aftermath drew attention 
to the enormity of the crisis. But this was 
done with the narrow objective of ensuring 
Akintola’s loss of power willy-nilly either 
to the opposition, or to a sole administrator. 
When this failed it withdrew its editorials 
and focused its headlines on sensationalizing 

the continuing violent eruptions in parts 
of the region. Although it subsequently 
stopped reporting the crisis and began, 
like the Daily Times, to support Nigeria’s 
preparations to host the Commonwealth 
Heads of Governments’ Conference, it still 
gave prominence to NCNC and University 
of Lagos students’ demonstrations against 
the timing of the conference. Thus the Pilot  
conveyed  the depth of  popular anger,  
mirrored  by the widespread postelection 
violence  and  was not therefore complicit 
in  the loss of life caused by  the failure  
of government to adopt  timely, remedial  
measures as previously generalized (Chick, 
1971, p. 121). 

On the other hand, the federal government 
-owned Morning Post perpetuated its role as 
government megaphone. It thereby failed 
to play any noteworthy role as a medium of 
debate, persuasion and consensus building 
demanded by the fractious ethno-regional 
politics of the period. Not concerned with 
profit margins, given that it was funded by 
the federal government, its partisan ties 
could not be weakened by market forces-
induced independent journalism. Thus it 
sided with the West regional government 
of Akintola which also enjoyed federal 
government’s support during the 1965 
election and its aftermath, and failed to 
report the crisis. For instance, it had justified 
the pre-election ban on public meetings 
and processions, which it blamed on the 
electorate’s previous acts of violence. 
Besides, unlike the West African Pilot which 
had canvassed support for the UPGA on 
election- day, the Morning Post articulated 



Emmanuel Nwafor Mordi

2056 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

“why the NNA must get in.” It also reported 
the killing of an electoral officer allegedly by 
UPGA supporters, as a further justification 
of the regional government’s outlawing 
of public processions, and a strong basis 
for government to stamp out such acts of 
brigandage by all means, including re-
imposing Akintola on his people. Its report 
of October 20, 1965 emphasized Balewa’s 
assertion that the post-election violence, 
which in any case it claimed had been 
stamped out, was incited from the Eastern 
region. Therefore, it gave prominence in its 
report of November 3, 1965 to messages 
of solidarity by emirs and chiefs of the 
Northern region for the prime minister. 

   The newspaper’s attitude was guided 
by its stand that the election, against all 
known evidence, was free, fair and won 
by the NNDP. The evidence shows that 
the election was characterized by massive 
rigging and other forms of irregularities, 
including   the deliberate refusal to count 
the votes and declare results. A notable case 
was that of the Egba South 1 Constituency 
where the votes of the UPGA candidate, 
Dauda Adegbenro, were not counted by 
November 4, 1965, over three weeks 
after the election. There was also the 
arbitrary return of 16 NNDP candidates 
as unopposed, even where the opposition 
fielded or was obstructed from fielding 
candidates .The NNDP had proceeded to 
singlehandedly form the government of 
the region amidst widespread killings and 
destruction of lives and property, during 
which the police and the federal government 
lost the nerves to maintain  law and order. 

The government of Western Nigeria had, in 
the circumstance, imposed curfews in five 
districts of the region on November 5, 1965 
(Ojigbo, 1979, pp. 87-90). Yet, the prime 
minister told the Daily Times of November 
17, 1965 that:

even if the situation in any part of 
the country was such that there were 
killings, it would still have to be 
established that there was fear of two 
Premiers exercising governmental 
powers in the region concerned before 
the Federal Government could step 
in to declare a state of emergency…
there is a sharp contrast between the 
events in 1962 and the present political 
situation in the region. In 1962, it was 
a case of two rival Premiers and two 
governors, and the Federal Government 
had no alternative than to declare a 
state of emergency. With the present 
situation there is a legally constituted 
Government in the region even though 
there might be political disagreement.

So discredited was the election, with 
its attendant bloodshed that the chairman 
of the electoral body, Eyo Esua, publicly 
questioned its outcome. For his action, 
the Morning Post in various editorials, 
November 21-28, 1965 embarked on 
“Eyo Esua Must Go” campaign. Esua’s 
subsequent resignation thus came as a 
welcome relief to the newspaper which 
continued to propagate the false impression 
that there was peace in the region. Such was 
the level of its self- delusion into which the 



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2057Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

regional premier and the prime minister 
were sucked that the military coup d’état 
of January 15, 1966 caught the newspaper 
napping. Thus the newspaper had reported 
in its first edition of January 17, 1966 that 
“2 Days after Mutiny/ Federal Troops in 
Full Control”. Its second edition reflected 
the reality that “Army Takes Charge,” but 
the Morning Post maintained its editorial 
support for the NPC faction of the coalition 
government until it reported on January 19, 
1966 that “NPC give support to Ironsi.” 
It is instructive that the Morning Post’s 
editorial of January 18, 1966 blamed the 
military intervention on politicians who 
had shown “contempt for public life” and 
behaved “like spoilt, naughty children.” It 
particularly castigated the “former regime” 
for overlooking a groundswell of discontent 
from the few who had dared to speak truth 
to power.  It found the ousted regime guilty 
of “corruption, graft, nepotism, tribalism”, 
and concluded that Nigerians were “glad 
and grateful” about the new dawn in their 
country. It is apt to add that the Morning 
Post was characterized by a blind and 
fawning support, defense and justification 
of all the failings which it had blamed solely 
on the political class. Obviously, the editor 
of the newspaper failed to exercise his 
discretion as a professional journalist in the 
discharge of his duty. Indeed, the Nigerian 
Morning Post was characterized by much 
partisanship and sycophancy in its editorial 
policy towards the federal government vis-
à-vis the opposition, to the detriment of the 
journalism profession in Nigeria (Echeruo, 
1974, p. 52).

Like the Morning Post, the Daily Express 
failed to serve as an arena for public debate 
and persuasion as well as an instrument 
to foster a pluralist democratic ideal in 
furtherance of its expected function as the 
guardian of the people’s liberty. Rather it 
fully supported Akintola during the elections 
and the post- election crisis. In fact, the two 
newspapers adopted the same position that 
the ban on public procession was designed 
to deter political violence, and therefore 
welcome. However, unlike the Morning 
Post, it gave space to the preparations of 
both alliances of parties for the election as 
well as UPGA’s condemnation of “West 
bill on nomination” and “Security law for 
Unopposed”, in its reports of September 
17-18, 1965.   But its editorial of September 
18, 1965 calling for peace in the region 
insisted that no law was too harsh to disarm 
political thugs. It similarly defended the law 
on unopposed candidates, which it viewed 
as undemocratic but welcome measure to 
deter political killings. Unlike the Morning 
Post, it also gave equal front page coverage 
to the manifestoes of the parties, which it 
reprinted side-by-side in its inside pages 
on October 7, 1965. Its report on Election 
Day of the killing of an electoral officer 
,which incident it viewed, like the Morning 
Post, as a justification for the ban on public 
meetings formed the subject of its editorial, 
“Western Nigeria first”. The editorial had 
urged politicians to eschew open violence 
and to accept the verdict of the electorate 
at the polls. 

    



Emmanuel Nwafor Mordi

2058 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

This inclination of the Daily Express 
towards editorial independence, however, 
gave way to unbridled support of government 
in the election aftermath. For instance, 
it upheld Akintola’s victory at the polls 
despite massive electoral irregularities, 
and reminded all, in the face of the post-
election violence, that government had a 
duty to maintain “Law and order in the 
West.” It therefore urged the government 
to employ every means at its disposal to 
hunt down the sponsors of the “political 
disorders”. This was its endorsement of the 
prime minister’s claim that the violence 
was instigated from outside the Western 
region. Against this background, its report 
of November 19, 1965 gave prominence to 
the prime minister’s assertion that there was 
“No case for Emergency in the West.”  It 
also, like the Morning Post, chastised Eyo 
Esua, in its editorial of November 22, 1965 
for his letter to the West regional governor 
in which he complained about impediments 
to his electoral body’s credible and efficient 
performance of its duties. Yet, the Daily 
Express of November 1, 1965 had declared 
itself an “independent newspaper” while it 
rebuffed NCNC accusation of partiality in 
its reports and comments on the crisis as 
“political blackmail.” 

The evidence shows that the Daily 
Express had become apprehensive about its 
future profitability and viability, on account 
of its stance on the post-election crisis. It was 
caught between the political machinations 
of the parties contending for power in the 
region and had attempted to steer a via 
media, as reflected in its reports before and 

after the election. Such a course had exposed 
the Express publications to pressures from 
both sides without necessarily adversely 
affecting its circulation and financial 
position (Grant, 1971, p. 100), partly 
causing Thomson to cease the publication 
of the Express newspapers on November 23, 
1965 (Agbaje, 1992, pp. 171, 174). Barton 
(1979) provided further evidence that 
Nigeria’s prime minister’s pressures were 
ultimately responsible for the character and 
sudden closure of the Express newspapers in 
1965. In collaboration with Anthony Head, 
the British High Commissioner to Nigeria 
he had concluded arrangements to acquire 
the Express and merge it with the Post to 
produce the Post Express. The merger was 
conceived as a way to counter the hostile 
disposition of Action Group newspapers, 
as well as the Daily Times Group which he 
could not easily manipulate (pp.39-42).The 
assassination of Balewa in the January 1966 
coup d’état, however, aborted the project.

CONCLUSION

The Nigerian press, contrary to conventional 
wisdom on the subject, did not watch- 
dog or gate-keep the realm.  It, therefore, 
contributed little to deepen democratic ethos 
during the first quinquennium of Nigeria’s 
independence.  The press arena paraded 
Nigeria’s seasoned journalists who had cut 
their wisdom teeth in journalism practice 
under colonial rule. But  the experience 
which they  had accumulated under 
colonial rule for which the Nigerian press 
gained a reputation for its competitiveness, 
irreverence,  vibrancy, variety of political 



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2059Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

content,  pungency of views, independent 
journalism and editorial independence was 
not brought to bear in the performance 
of their roles during the period covered 
by this study. Instead, the press generally 
acted as megaphones or repeater stations of 
Nigeria’s feuding politicians. They were too 
attached to members of the political class 
or had been too co-opted into that class to 
perform any role which would cast them 
in the mold of guardians of the realm who 
exposed the governments and politicians 
to the public gaze and independent, non 
partisan criticisms. In the circumstance, they 
failed to facilitate information flow between 
the governors and the governed, and could 
therefore not provide a medium of debate 
of government policies. Nor could they 
serve as credible communication channels 
through which politicians could solicit for 
votes by offering their programs to and 
providing the people with a platform to 
make informed choices. Rather, they danced 
where politicians led them in their reportage 
and comments on the issues that dominated 
the political arena. This tendency was 
clearly illustrated by the Action Group crisis 
and its aftermath as well as the undemocratic 
manifestations that characterized the 1965 
parliamentary elections in Western Nigeria.  
Indeed, the press served as the propaganda 
instrument, in varying degrees, of the 
feuding, power hungry, ethno-regionally 
oriented politicians of the day. It did not 
represent or give expressions to the voices 
of the governed, or advance the cause 
and interest of the marginalized, and thus 

negated the normative media theory. This 
study thus validates Bretton (1962)’s 
assertion that the competition which existed 
in the Nigerian press was not  professional, 
but related , instead, to “political party 
propaganda function and thus not designed 
to inform, enlighten or educate” (p. 107). 
The evidence shows that the media was 
neither democratized nor contributed to 
the achievement of democracy during 
the period, but was dependent on society 
which it also mirrored. Western media 
theories related to democracy, including 
McQuail’s normative theory as opposed 
to the processional or historical approach 
borne out of the African experience, are, 
therefore, inadequate to fully comprehend 
and authoritatively establish the trends 
and patterns of press’ contribution to the 
democratic process.  This study of Nigeria’s 
First Republic has hopefully illustrated the 
point.

ACKNOWLEDGMENTS

This research received no specific grant 
from any funding agency in the public, 
commercial, or not-for-profit sectors.

REFERENCES
Abasiattai, M. B. (1999). African history in the 21st  

century: Perspectives on newer uses of history 
and historians in and outside academia. In A 
Presidential Address at 44th Congress of the 
Historical Society of Nigeria (Abuja) (pp. 21-24). 
University of Abuja, Nigeria. 

Africa Report. (1963, November). Africa: A country-
by country situation report. Africa Report, 8(10), 
8-52.



Emmanuel Nwafor Mordi

2060 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

Agbaje, A. (1989). Mass media and the shaping of 
federal character: A content analysis of four 
decades of Nigerian newspapers (1950-1984). 
In Ekeh, P. P. & Osaghae, E. E. (Eds.), Federal 
character and federalism in Nigeria (pp. 98-
127). Ibadan: Heinemann Educational Books 
(Nigeria).

 Agbaje, A. A. B. (1992). The Nigerian press, 
hegemony, and the social construction of 
legitimacy, 1960-1983. Lewiston: The Edwin 
Mellen Press.

Ake, C. (1991). History as the future of social 
sciences. (9), 19-27. 

Akinfeleye, R. (2008). Democracy, the media and 
national interest. In Akinfeleye, R. (Ed.), 
Contemporary issues in mass media for 
development and national security (pp. 2-9).
Ibadan: Malthouse Press. 

 Akintunde, J. O. (1967). The demise of democracy 
in the first republic of Nigeria: A causal analysis. 
Odù: Journal of Yoruba and Related Studies, 
4(1), 3-28.

Ayeomoni, M. O. (2012). The Languages in Nigerian 
socio-political domains: Features and functions. 
English Language Teaching, 5 (10), 12-19.

Barton, F. (1979). The press of Africa: Persecution 
and perseverance. London and Basingstoke, UK: 
The McMillan Press LTD.

Barton, K.C. (2005). Primary sources in history: 
Breaking through the myths. Phi Delta Kappa 
International, 86(10), 745-753.

Bretton, H. L. (1962). Power and stability in Nigeria: 
The politics of 	decolonization .  New York: 
Frederick A. Praeger.

Chick, J. D. (1971, July). The Nigerian press and 
national integration. Journal of Commonwealth 
Political Studies, 9(2), 115-133.

Coker, I. H. E. (1968). Landmarks of the Nigerian 
press: An outline of the origin and development 

of the newspaper press in Nigeria 1859 to 1965. 
Apapa, Lagos: Nigerian National Press.

Crowder, M. (1987). Whose dream was it anyway? 
Twenty-five years of African independence. 
African Affairs, 86(342), 7-24.

Diamond, L., Kirk-Green, A., & Oyediran, O. (Eds.). 
(1997). Transition without end: Nigerian Politics 
and Civil Society Under Babangida. Colorado, 
United States: Lynne Rienner Pub.

Dudley, B. J. (1982). An introduction to Nigerian 
government and politics. London: Macmillan 
Press.

Emenanjo, E. N. (Ed.). (1990). Multilingualism, 
minority languages and language policy in 
Nigeria since independence. Agbor, Nigeria: 
Central Books in Collaboration with the 
Linguistic Association of Nigeria. 

Enahoro, P. (1968). Why I left Nigeria. Transition: A 
Journal of the Arts, Culture and Society, 7(36), 
27-30.

The Federal Ministry of Information. (1963). 
Federation of Nigeria parliamentary debates, 
first parliament, third session, 1962-63: House of 
Representatives, Vol. II. April 9-May 29. Lagos: 
The Federal Ministry of Information.

Grant, M. A. (1971, July). Nigerian newspaper types. 
Journal of Commonwealth Political Studies, 
9(2), 95-114.

Hachten, W. A. (1971). Muffled drums: The news 
media in Africa. Iowa: Iowa State University 
Press.

Hanitzsch, T., & Vos, T. P. (2018). Journalism beyond 
democracy: A new look into journalistic roles in 
political and everyday life. Journalism, 19(2), 
146-164.

Harcup, T., & O’Neil, D. (2017). What is news? 
Journalism Studies, 18(12), 1470-1488. 
Retrieved September 30, 2017 from https://doi.
org/10.1080/1461670x.2016.1150193



The Role of the Press in Nigeria’s Democratic Process, 1960-1966

2061Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

Hopkins, M. W. (1970). Mass media in the Soviet 
Union. New York: Western. 

Jebril, N., Stetka, V., & Loveless, M. (2013). Media 
and democratization: What is known about the 
role of mass media in transitions to democracy. 
Oxford: Reuters Institute for the Study of 
Journalism. Retrieved March 10, 2017, from 
http://reutersinstitute.politics-ox.uk 

Jones, A. (nd). The many uses of newspapers. (pp. 
1-38). Retrieved February 2, 2017 from http://
pdfs.semanticscholar.org/17c5/45cbebf3cb856
508da4814571e39991038a8.pdf.

Karppinen, k. (2013). Uses of democratic theory in 
media and communication studies”. Observaterio 
(OBS), 7(3), 1-17. Retrieved March 10, 2017, 
from www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_
arttext&pid=51646-5954201300030000 

King, C. (1967). The Future of the Press. London: 
MacGibbon & Kee.

Lucas, L. (1981). The historian in the archives: 
Limitations of primary source materials. 
Minnesota Historical Society, 227-232.

Mackintosh, J. P.  (1966). The Action Group: The 
crisis of 1962 and its aftermath. In Mackintosh, 
J. P. (Ed.), Nigerian government and politics 
(pp.427-460). London: George Allen & Unwin. 

Mackintosh, J. P. (1962). Electoral trends and the 
tendency to a one party system in Nigeria. Journal 
of Commonwealth & Comparative Politics, 1(3), 
194-210.

McQuail, D. (2013). Journalism and society. 
London: Sage. https://doi.org/10.5771/1615-
634x-2014-4-675

Meredith, M. (2006). The state of Africa: A history of 
fifty years of independence. London, UK: The 
Free Press.

Mordi, E. N. (1999). Ethno-regional origins of 
Nigeria’s federalism: A study of the travails 
of democracy in post-colonial Nigeria. 44th 

Congress of the Historical Society of Nigeria. 
University of Abuja, Abuja.

Mordi, E. N. (2011). Postwar propaganda as public 
relations: British containment of militant 
nat ional ism in  Niger ia ,  1945-60.  The 
International Communication Gazette, 73(3), 
198-215.

Mwangi, S. C. (2010). A search for an appropriate 
communications model for media in new 
democracies for Africa. International Journal 
of Communication, 4, 1-26.

Nordenstreng, K. (1997). Beyond the four theories 
of the press. Journalism at the crossroads. 
Perspectives on research, 47-64.

Nyamnjoh, F. B. (2010). De-westernizing media 
theory to make room for African experience. 
In Popular media, democracy and development 
in Africa (pp. 35-47). Oxon: Routledge.

O’Connell, J. (1967). The inevitability of instability. 
Journal of Modern African Studies, 5(2), 181-
191.

Ojigbo, A. O. (1979). 200 days to eternity: The 
administration of General Murtala Ramat 
Muhammed. Ljubljana, Slovenia: Mladinska 
Knjiga. 

Fred, I. A. O. (1978). Press and Politics in Nigeria, 
1880-1937. (Ibadan History Series.) The 
American Historical Review, 84(3), 820-821.

Osaghae, E. E. (2011). Crippled giant: Nigeria since 
independence. Ibadan, Nigeria: John Archers 
Publishers.

 Potter, E. (1975). The Press as opposition: The 
political role of South African newspapers. 
London, UK: Chatto & Windus.

Schudson, M., & Anderson, C. (2008). News 
production and organizations: Professionalism, 
objectivity, and truth seeking. The Handbook of 
Journalism Studies, 88-101.

Schwarz, F. A. O. (1965). Nigeria: The tribes, the 



Emmanuel Nwafor Mordi

2062 Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 26 (3): 2037 - 2062 (2018)

nation or the race- the politics of independence. 
Cambridge: The Massachusetts Institute of 
Technology Press.

Schwarz, W.  (1968). Nigeria. London: Pall Mall 
Press.

Seymour-Ure, C. (1974). The Political Impact of Mass 
Media (Vol. 4). London, UK: Sage.

Sklar, R. L. (1955). Contradictions in the Nigerian 
political system. Journal of Modern African 
Studies, 3(2), 201-214.

Sklar, R. L. (1983). Nigerian political parties: Power 
in an emergent African nation (Paperback ed.). 
New York: NOK Publishers International, by 
arrangement with Princeton University Press. 

United Nations Educational, Scientific and Cultural 
Organization. (1964). World communications: 
Press, radio, television, film. Paris: UNESCO. 

Wasserman, H. (2011). Introduction. In Wasserman, 
H. (Ed.), Popular media, democracy and 
development in Africa (pp. 1-16). Oxon: 
Routledge. 

Wells, A. (1974). Mass media in Africa. Mass 
Communication: A world view, 91-111. 
California: National Press Books.


